Tips – Cara Menghilangkan Hitam Diperut Selepas Bersalin

by fazidah on July 9, 2008

Hi, salam ceria semua :)

Hari ini saya ingin berkongsi tips bagi menghilangkan hitam diperut dengan lebih cepat selepas bersalin. Bagi yang pertama kali mengandung, anda mungkin tidak tahu. Sebenarnya selepas bersalin, kulit perut akan menjadi hitam. Ini berlaku akibat dari regangan kulit yang dialami sewaktu tempoh hamil dan apabila anda bersalin, kulit perut menjadi kendur dan menggelebeh.

Cara untuk menghilangkannya ialah dengan menyapu baby losyen diperut dan di sekeliling pinggang setiap kali selepas mandi dan sebelum menyapu pengempis perut / campuran kapur & air limau nipis. Oh ya, anda tidak perlu menunggu sehingga losyen kering baru anda menyapu gel pelangsing atau campuran air limau dan kapur, sebaliknya terus sahaja sapu bahan pelangsing sebaik sahaja selepas losyen diletakkan. Mudah bukan..? Pasti perut anda kembali ke warna asal seperti sebelum mengandung selepas habis 44 hari berpantang.

Selamat mencuba :)

Kak Faz

Tips - Cara Menghilangkan Hitam Diperut Selepas Bersalin by

{ 35 comments… read them below or add one }

E-ja July 13, 2008 at 4:10 pm

Tips ni paling saya suka..

saya pun pengalaman pertama jadi ibu..baru je 29hari..Alhamdulillah.

Tapi agak terkejut sebab kesan hitam tu…saya pk strechmark macam tu kot.
tu kira stretch mark ke kak?
Nanti saya nak praktikkn lah tips akak nie.TQ..:-)

Salmah July 23, 2008 at 1:19 pm

Kalau saya gunakan baby oil boleh ke?

TQ

Fazidah July 24, 2008 at 5:50 am

Hi Eja,

Tak kiralah ada stretchmark atau tidak, perut tetap akan hitam selepas bersalin.

Hi Salmah,

Saya lebih suka pakai losyen sebab losyen menyerap dibadan. Kalau baby oil, nanti berminyak dan melekat kat bengkung takut rasa kurang selesa pulak.

zue August 4, 2008 at 10:40 am

akhirnya jumpa jugak tips ni…saya pun baru 22 hari jadi ibu…semasa mengandung dulu, bukan sahaja perut jadi hitam, tapi ketiak dan kawasan pelipat juga jadi berdaki..nak buat macamana yer

Faz August 6, 2008 at 12:00 am

Hi Zue,

Memang macam tu lah… banyak tempat jadi hitam dan berdaki. Bagi sesetengah orang, kat leher pun hitam.

Nak hilangkan hitam di ketiak dan kawasan pelipat…? Yang ni akak pun tengah cari juga sebenarnya. Tapi kalau masih didalam tempoh berpantang selepas bersalin, boleh cuba letakkan losyen setiap kali selepas mandi. Tapi akak tak pasti setakat mana keberkesanannya. Tapi tak salah mencuba kan?

Actually akak ada lah try produk untuk putihkan kawasan pelipat dan bawah ketiak tu masa dalam pantang dulu tapi nampak macam tak berapa berkesan jer untuk akak.

Tapi kalau orang tua dulu2, dia orang gunakan tawas je untuk hilangkan hitam tu.

lovelysyasya August 13, 2008 at 5:14 pm

Salam kak Faz,

Sya nak tanya akak la…walau pun kita bukan dalam berpantang (anak sya dah setahun lebih), kira bole lagi tak amalkan penggunaan campuran kapur dan air limau nipis untuk mengempiskan perut.

lovelysyasya August 13, 2008 at 5:49 pm

Salam Kak Faz,

Nak tanya la..klu dah lama habis berpantang (setahun lebih) masih bole guna campuran kapur ngan air limau nipis tu untuk mengempiskan perut tak..

timekasih..:-)

Faz August 14, 2008 at 6:33 am

Hi Livelysyasya,

Kalau nak pakai limau + kapur boleh saja… cuma takut rasa tak selesa sebab limau + kapur tu bertempek kat perut. Bagi yang bekerja, rasanya cara ini tidak begitu praktikal.

Akak suggest pakai lah gel sireh slim atau mana – mana minyak / gel untuk kempiskan perut.

mala January 18, 2010 at 8:11 pm

kak saya sudah 60 hari selepas bersalin. saya nak tanya boleh tak i pakai limau + kapur. dan nak tau bagaimana cara untuk pakai itu. saya tak perna pakai.

Faz February 7, 2010 at 6:46 am

Hi Mala,

Ambil limau nipis, perah supaya keluar air. Anggaran limau nipis dalam 3 biji kalau jenis yang air banyak dan dah masak. Kalau limau tu muda lagi, airnya tak banyak. Kemudian bancuhkan dengan sedikit kapur. Kapur tu dalam 1/3 sudu kecil je… Lepas tu boleh sapu kat perut.

Tapi kalau dah habis patang dan nak pakai untuk kerja, akak rekomen pakai gel sireh slim saja. Tak berminyak, tak berbau dan selesa dipakai.

cikdibah April 11, 2010 at 9:18 pm

salam..

kak faz,

luka ceaser tu boleh ke kalo kite nak cuci2 semasa mandi..macam sapu2 sabun..hehehe
saya dah 21 hari..tapi bila mandi, just lalukan air je..takut dan pk macam2…

lagi saya nak tanya, kalau nak sapu losyen tu…tekena luka tu takpe ke…sebab saya baru dapat baby twin..anak sulung pulak..jadi kesan tu memang teruk sangat…huhu

harap akak dapat membantu..suka sgt bila jumpa blog nih..

fazidah May 14, 2010 at 5:51 am

Wslm,

Kalau dah 21 hari dan luka dah kering, boleh je nak lalukan sabun kat situ. Asalakan tak sental kuat-kuat dah la.

Losyen tu tak payah la sapu kat tempat cesar tu, just sapu kat perut je.

asma June 1, 2010 at 9:52 am

assalamualaikum faz,
thanks for u . i dah terima bengkung yang u pos tu. amat selesa dan bagus sekali

nur August 23, 2010 at 10:15 pm

asslmkm..sye baru lepas due..skg pon dh genap 20 ari dlm pantang..bby first..tp sye x dpt berpntg cara betul sbb layan anak n mak pon x dpt jge ….klo sye amal balik pantang lps anak dah sebulan,xpe ker..? tuk ilangkan itam kat perut tu baru sye tau..nasib baik bkak blog nih..

syabaity January 13, 2011 at 3:50 pm

:roll:
salam kak faz,
boleh saya tahu tak gel sirih slim tu keluaran mana yek? sbb saya br 1 st time nk try guna….

yanti January 24, 2011 at 9:46 pm

salam kak sy nux tnye sal cam ne nux hilangkn bekas kegatalan dibelakang badan :razz:

nurul suhaili March 16, 2011 at 9:44 pm

Salam kak faz..
sy ni bru je hbs pntg. sy brsalin secara pembedahan.
Sy nk tahu ble k sy b’bgkung mcm org lain?

sue March 16, 2011 at 9:49 pm

Salam K.Faz..
Sy bru hbs b’pntg anak pertama scr pembedahan.
Ble k sy mnyapu kapur dan air limau di atas perut sy skrg.
Sy risau air kapur m’beri kesan pada luka dlm perut sekiranya belom baik.

fazidah March 17, 2011 at 3:48 pm

wslm puan sue, boleh je nk sapu kapur + air limau kat perut. Asalkan tak sapu kat luka cesarean ye..

fazidah March 17, 2011 at 3:49 pm

wslm puan Nurul, boleh je nak pakai bengkung walaupun selepas bersalin cesarean. Sila layari http://www.bengkungmoden.com untuk info lanjut ye..

siti March 19, 2011 at 12:26 am

dah nak masuk 90 hari bersalin ceaser..perut buncit lg….camana erk?
ada petua tak?

ina March 20, 2011 at 3:10 pm

k.Faz, sy ade mslh selulit yg teruk dbhgn perut. Sy dh cbe sapu minyak bio oil & krim mak dara tp msh xbhasil. cmne nk hlgkn selulit 2. Hrp k.Faz dpt tlg berikn petua. :cry:

raizah April 10, 2011 at 2:40 am

kak,katekn lps mandi,keringkn dulu kesan luka pastu sapu ubt luka kt kesan tu.sblm bengkung perut,sy sapukn perut dgn gel sireh slim tu,perlu tak sapu kapur + air limau tu pula? ataw bt salah satu je?

ana April 11, 2011 at 9:01 am

kak faz.

saya dah 3 bulan pas besalin anak petama.sebelum besalin saya takde keluar hitam2. tp lepas besalin keluarla kak kat keliling pinggang.lepastu gatal sangat2..tu scretch mark ke kak…ada losyen tak kak nk hilangkan gatalnye…xboleh tahan kak…terima kasih

fazidah April 15, 2011 at 2:18 pm

Puan boleh cuba sapu losyen untuk hilangkan hitam tu ye..

mona July 12, 2011 at 12:34 pm

salam ina, mslh selulit mmg merunsingkan. ianya disebabkan oleh lemak yg tersimpan. sepatutnya lemak ni dicernakan oleh sistem pencernaan kita.

sistem pencernaan yang bermasalah akan menyebabkan ianya tidak dpt dicerna dgn baik, termasuk jugalah zat2 lain tidak dapat diserap dgn baik.

makanya, silalah anda cuci sistem kolon/ usus yang mana akan membantu memperbaiki pencernaan, penyerapan zat/ supplement yang di ambil, mengatasi masalah angin & seribu satu masalah lain yang disebabkan oleh sistem pencernaan yang ‘bermasalah’

colon/ usus kita boleh dicuci dgn pelbagai cara.

1. ambil bakteria baik. (ada juai di farmasi)
2. puasa sayur/ buah2an selama 1 minggu (mkn mende ni je.. bykkan minum air
3. ambil serat seperti pysilium husk (ada juai kat farmasi atau kedai jamu/ sensei)
4. ikuti program detox yang melambak di pasaran (hati2 memilih yang tidak merbahaya- sila dapatkan nasihat profesional)
5. berpuasa

**jika andan amalkan salah satu cara di atas, boleh lihat hasilnya dalam 1-4 minggu (bergantung pd tahap kekotoran yang melekat di dinding usus anda)

mula2 najis2 lama yang terlonggok akan keluar melalui pembuangan. najis berwarna hitam, busuk

selang beberapa hari, najis beransur tukar warna coklat gelap, perang dan akhirnya kuning mcm najis bayi yang sihat.

** anda akan dapati kondisi kult lebih baik, selulit juga akan pudar. masa tulah anda usaha ambil supplement yg dipercayai membantu mengatasi selulit. insyaAllah berkesan sebab usus anda dh dapat serap zat2 dlm supplement tu.

oh, yea langakah2 di atas tu dinamakan detox. ia perlu dibuat 6 bulan sekali atau kurang2nya setahun sekali. bergantung pada tahap kesihatan seseorang.

** g farmasi tanye pd AHLI FARMASI

mona July 12, 2011 at 12:46 pm

apa yang saya nk kongsikan lagi ialah, selepas bersalin, orang tua selalu suruh kita berpantang,. ini sebenarnya bagus utk memperbaiki kembali sistem badan termasuk sistem pencernaan. \

ingat, org bersalin, ada banyak angin dan lendir dalam rahim. angin dan lendir ni mesti dikeluarkan segera bagi mengelakkan masalah2 kesihatan seperti meroyan dll.

sebab tulah, org2 tua kata jgn mkn yg berangin dan berbisa. dengan kata lain, jgn tambahkan lagi bebanan badan kita. yelah.. dh mengandung 9 bulan tu! buka sekejap. bawa insan lain dalam badan kita. bukan kecik punye cerita tu..

tapi pantang yg mengarut2 tu.. pandai2lah atasi.. kang kecik pulok ati makcik yg bagi nasihat tu.. hehe.. (contoh: pakai tangkat hitam kat tgn ibu dan bayi—>> ini syirik pulak)

disebabkan kondisi badan kita yang begitu,
makanya, pengambilan makanan perlulah yang berkhasiat membantu membuang angin dan lendir2 ni, dan elakkan mknn yng tambah mudarat kpd keadaan kita.

doktor mmg tak bagi kita pantang, sbb katanya nnti tak cukup zat nk produce susu n baiki kesihatan.

betul tu.. mknan bukan satu je kat dunia ni.. bnyk.. buah2 pun pelbagai, sayur2 pu pelbagai. pandai2lah cari yea.. jgn tak makan terus.. mmglah takde zat dan lembik je nanti.

*p/s: mkn kurma, susu, madu kan boleh. (ikut kesesuaian memasing ler)

sekarang dah mudah sangat. sbb tak perlu cari pucuk akar kayu, rizom bagai, sbb semua tu dapat kita ambil melalui tablet kapsul ataupun akar2 kayu telah siap di pack di pasaran

pengalaman melahirkan dan melalui proses berpantang amat menyeronokkan sebanrnya kerana badan kita akan di detox sepenuhnya.

huhu.. selamat menjadi ibu kpd yg baru melahirkan!

Syikin August 12, 2011 at 9:37 am

Memang betul tu mona. syikin baru habis pantang slps lahirkan anak ke2. Anak 1st memang manja sgt, so susah nak berehat betul2. Tapi syikin betul2 strict dlm pengambilan makanan, sentiasa pastikan makanan yg diambil cukup serat dan proteinnya. makan dalam kuantiti yg sikit walaupun lebih kerap, dan bila rasa dah terlalu banyak makan, syikin lebihkan minum air suam. alhamdulillah, skrg dah boleh pakai semula baju sebelum mengandung anak sulung….

noha November 28, 2011 at 4:59 pm

salam kak

sy dah berpantang hari ke 40, beranak secara ceaser
nak tye kan ade warna sepnjang luka jahitan tu, adakah ianya akan tanggal sndiri..?
saya masih ada kesan hitam tu, tp ade sesetengah kawasan dah hilang, mcm hujung belah kiri tu masih ade warna hitam tu..
ade orang kata itu gam.. tp sy x tahu… hope akak dpt bantu..tq

keyzha February 7, 2012 at 3:01 am

salam kak

saya mau tanya bagaimana caranya menghilangkan bekas melahirkan,di bagian perut dan paha
apakah bekas yang lama dapat di hilangkan?

ayg February 19, 2013 at 3:43 pm

saya lps 20 hr bersalin mmg nmpk ksan htam kt tmpt2 tu, tambah2 lg kt kemaluan. igt nk bg hilangkn ksn htam tu tp husband xbnarkan sb rsau….tkut ada fktor smpingan pd kulit kemaluan. smp skrg mantain cmtu je tp husband still minat n ska jilat lg

myra May 28, 2013 at 9:51 pm

Hai..sy br lps bersalin n mempunyai byk kesan hitam kat bahagian betis, punggung n kaki..mcm mane nak ilangkan dia ye…ada setgh org ckp sental ngan limau..tp xsure sejauh mane keberkesanannya…boleh bg petua or suggestion x…

fazidah June 3, 2013 at 6:57 pm

Hi Puan,

1. Gunakan scrub dan sental di bahagian yang hitam setiap kali mandi
2. selepas mandi saukan losyen bayi di bahagian tersebut.

Sebainya berikan waktu untuk kesan hitam beransur-ansur hilang…

nad July 27, 2013 at 10:26 pm

kak,sy bru hbs pntg 40… skg 58 hri,bru jmpe blog ni…jd lg k klw gne losyen u hilgkan ksn rekahan tu walau dh hbs tmpoh 40 hr?? :cry:

fazidah July 31, 2013 at 7:03 am

puan boleh cuba dulu ye..

Leave a Comment

Current day month ye@r *

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: