Hubungan kelamin selepas bersalin cesarean – bilakah boleh dilakukan?

by fazidah on December 11, 2008

Salam semua,

Hari ini saya menerima soalan dari Ina- salah seorang pengunjung blog bengkung moden tentang bilakah waktu dibenarkan untuk mengadakan hubungan kelamin dengan suami selepas bersalin cesarean.

Soalan dari Ina adalah seperti berikut :

Saya baru bersalin 17hb Nov yang lalu.saya ingin bertanya bila kah masa yang sesuai untuk saya melakukan hugungan kelamin semula.harap Kak faz dapat memberkan jawapannya.Untuk pengetahuan kak faz saya bersalin anak sulong secara caeserean. selain itu adakah hubungan saya bersama suami sama seperti sebelum mengandung kerana bahagian bawah saya tidak diusik. Dan adakah saya perlu menjaga makanan saya selepas berpantang berbanding bersalin secara normal

Kepada Ina, terima kasih kerana mengunjungi blog bengkung moden dan tahniah atas kehadiran cahaya mata pertama. Berkenaan soalan Ina tentang bilakah masa yang sesuai untuk mengadakan hubungan kelamin selepas bersalin cesarean, sebaik-baiknya pastikan yang berikut :

1. Darah nifas telah kering dan mandi hadas telah dilakukan. Bagi mereka yang tidak mempunyai pengalaman bersalin cesarean, sebenarnya bersalin cesarean juga sama seperti bersalin normal dimana  akan ada darah nifas selepas bersalin. Sewajar dengan hukum agama Islam, seseorang wanita hendaklah mandi hadas besar apabila darah nifas telah kering sebelum hubungan kelamin boleh dilakukan dengan suami.

2. Luka cesarean telah sembuh. Luka cesarean biasanya akan sembuh 2 bulan selepas bersalin cesarean. Jadi, sebaik-baiknya lakukan hubungan kelamin selepas 2 bulan.

Berkenaan adakah hubungan kelamin selepas bersalin cesarean akan sama seperti sebelum mengandung, ia bergantung kepada faktor-faktor berikut :

1. Perubahan hormon – biasanya bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi (breastfeed) akan menghadapi sedikit masalah disebabkan pengeluaran cecair (pelincir) di vagina yang berkurangan kerana badan lebih fokus kepada pengeluaran hormon prolaktine untuk susu ibu.

2. Keletihan – menguruskan bayi kecil adakala nya meletihkan terutama bagi bayi yang asyik meragam diwaktu malam menyebabkan ada ibu-ibu yang tidak cukup tidur.

Selain dari itu, pasti ada yang merasa was-was dan takut luka cesarean akan terbuka atau terasa sakit. Jika luka cesarean telah lebih dari 2 bulan, biasanya tiada masalah. Tetapi jika memang terasa sakit sewaktu hubungan kelamin, pergilah berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut. Anda boleh meminta doktor untuk scan bahagian luka cesarean untuk memastikan tiada sebarang masalah dan komplikasi.

Untuk rujukan, Ina boleh refer kepada posting yang lepas di sini >> Hubungan kelamin selepas bersalin <<

Berkenaan dengan makanan sewaktu didalam pantang selepas bersalin cesarean, seleok-eloknya elakkan dari mengambil makanan laut, kekacang dan makanan yang boleh menyebabkan luka bernanah. Pengambilan Vitamin tambahan sepeti kalsium (atau boleh juga gantikan dengan susu dan yogurt), multi vitamin dan vitamin C sangat digalakkan untuk diambil selepas bersalin cesarean.

Harap jawapan diatas membantu Ina ;)

Kak Faz

Hubungan kelamin selepas bersalin cesarean - bilakah boleh dilakukan? by

{ 13 comments… read them below or add one }

ayang February 10, 2009 at 4:52 pm

Salam..kak faz,

saya bersalin secara cesarean pada 05.07.2008..(kandungan pertama)ini disebabkan poor progress ibu dan bayi..jadi selama 7 bulan selepas bersalin ni saya ada memakan ubat gamat untuk penyembuhan luka pembedahan.hampir 4 bulan saya tidak mengambil sebarang ubat gamat..jadi saya ingin bertanya mengapa perut (dibahagian atas tempat pembedahan)akan merasa sakit pada sebarang geselan mahupun sentuhan di bahagian perut itu.tambahan pula sekiranya anak saya tertendang dengan lembut ia akan merasa perit di bahagian dalam.dan sebarang sentuhan pada bahagian itu akan merasa ngilu.

Faz February 17, 2009 at 12:00 pm

salam Ayang,

Terima kasih kerana mengunjungi blog bengkung moden.

Berkenaan soalan Ayang, biasanya rasa ngilu dibahagian luka tetap ada walaupun selepas dah lama bersalin cesarean terutama selepas mengangkat barang yang berat atau pun apabila anak menendang perut dan terkena di bahagian parut cesarean. Even akak sekarang pun (dah setahun 5 bulan lepas bersalin cesarean) masih lagi sesekali rasa sakit dibahagian parut luka terutama bila anak duduk atas perut dan henjut-henjut perut macam naik kuda… :cry:

Kak Faz

mie March 6, 2010 at 3:35 pm

a’kum…syer nk tnyer…ank p’tama syer bru b’umur 9 bln,b’salin melalui cesarean…tpi bln 2 yg lps syer x dtg period.spatutnya period syer dlm 22hb biaser nya..syer buat UPT dlm mgu lps,grisan Tnmpak samar2….klu syer prgnant,adakah mmberi risiko pde diri saya dan juga tmpat cesarean tu????saye pun msih blum b’sedia utk hamil skali l…

Faz April 1, 2010 at 5:52 am

Mie – tak ada masalah untuk hamil lagi sebab jarak antara kelahiran yang lepas dan sekarang sudah 9 bulan. Luka cesarean dah baik sepenuhnya untuk tempoh ni. Sila baca artikel yang ditulis oleh Dr Hamid Arshat untuk info lanjut. Link ada disediakan di sebelah kanan tu ye.

liza April 20, 2013 at 1:27 pm

hai sy br melahirkn ank pertama scara operation,n skrg br berusia 70 hr.so slps 55 hr sy besalin sy melakukn hbgn kelmin bersama suami.pd awlnye tiada pape mslh,ttp stlh berkali kali tempt jahitn sy terbuka sdkt.adakh keadaan sy msh tdk kuat untk menjalnkn hbgn kelamin

fazidah May 8, 2013 at 2:47 am

Hi puan,

Sebaiknya puan buat pemeriksaan dengan doktor untuk memastikan sama ada jahitan puan benar-benar terbuka dan memerlukan rawatan lanjut atau sebaliknya.

izzmiera May 14, 2013 at 3:53 pm

saya baru 3bulan bersalin caesarean anak kedua.anal sulung secara normal. tp masalah saya berat sedikit krn saya 2kali pembedahan disebabkan berlakunya bleeding.apakah tmpoh yg sesuai pula bg saya utk melakukan hubungan kelamin bersama suami.kerana saya takut luka akn terbuka semula.terima kasih

lin May 17, 2013 at 10:35 pm

hai.. saya baru lps pntg 44 hari.. saya rasa takut dan fobia utk berhubungan intim bersama suami.. adakah selamat dan luka caesaran takkn terbuka? dan kenapa saya terasa perit diperut setiap kali nak berdiri dan baring..

fazidah June 3, 2013 at 6:58 pm

Hi puan,

Lepas 44 hari dah selamat untuk bersama suami.

memey July 27, 2013 at 4:29 pm

saya berumur 19tahun. 22.05.2013 yg lpas sy telah bersalin sorwng anak pompuan.
saya bersalin secara normal. saya ingin bertanya,adakah slamat untuk saya melakukan hubungan sek dan adakah sya akan mengandung lagi? sya dan suami belum merancang inginkan anak lagi.

fazidah July 31, 2013 at 7:05 am

hi puan Memey,

YE selamat jika puan menggunakan condom atau menggunakan perancang untuk mencegah kehamilan.

eda August 20, 2013 at 5:36 pm

kak,anak sy dh stahun 9bln dan sy menggunakan kaedah ceaserean.mslh sy skrg ni haid sy seringkal tdak teratur ttp bhgn lka sy tersa telampau sakit spt pd mla djahit.knp ye kak. :cry:

ieza September 23, 2013 at 1:00 pm

sy telah bersalin 6 bulan lepas secara ceaser. masalah skrg, setiap kali bersama suami sy trasa sakit, pedih. cairan xde keluar dan trasa luka. macammana sy nk atasi smua ni? ank sy dah xbf slma 4 bulan. sy jd takut sgt nk bersama suami sbb sakit..

Leave a Comment

Current ye@r *

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: