Penjagaan selepas keguguran

by fazidah on July 10, 2009

Assalamualaikum,

Beberapa minggu lepas saya menerima email dari seorang pengunjung blog ini – bernama Eva yang bertanyakan cara penjagaan selepas keguguran. Menurut Eva, dia baru saja keguguran yang mana ini merupakan kandungan pertama. Ditambah pula tinggal berjauhan dari keluarga, jadi Eva tak tahu macam mana nak jaga dan apa makanan yang perlu dielakkan.

Berikut adalah soalan dan jawapan dalam email antara saya dan Eva.

1. Macam saya keguguran..adakah saya perlu berpantang..??  kalau ade berapa pula tempoh masa berpantang..??

Walaupun keguguran, seeloknya Eva berpantang mcm orang bersalin juga sebab bahagian rahim Eva tetap luka sama macam orang bersalin. Tempoh berpantang paling kurang 20 hari – mengikut amalan masyarakat Melayu.

2. Jika keguguran adakah perlu menjaga pemakanan..??  jika ade boleh beri 1 contoh pemakanan yg berkhasiat..??

Dari segi pemakanan juga peru dijaga. Elakkan makanan yang sejuk seperti ais dan minuman bergas dan juga sayuran menjalar seperti kangkung. Seeloknya minum air suam dan makan makanan berkhasiat seperti sup panas, susu panas, quacker oats, buah kurma dan kismis, sayur sawi dan ikan selar.Namun begitu dari segi perubatan, doktor biasanya tidak menghadkan pengambilan makananan. Tapi apa salahnya jika cuba elakkan pengambilan makanan diatas dalam tempoh beberapa minggu. Bukannya lama pun.

3. Selepas keguguran dalam masa 2 ari boleh ke kalo kite berkerja..??

Bagi mereka yang bekerja swasta, biasanya cuti bagi keguguran ialah 2 minggu. Tapi utk kerja-kerja rumah, elakkan dari mengangkat benda-benda berat dalam tempoh sebulan selepas keguguran.

4. Boleh kah akak bagi saya tip2 @ cara2 penjagaan semasa keguguran..??

Tips dan cara penjagaan keguguran – sama macam penjagaan bersalin sebenarnya. Seeloknya pakai stokin dan mandi air suam. Juga, eva boleh mengambil ubat / jamu seperti kacip fatimah bagi membantu pengecutan rahim dan agar rahim sembuh dan menjadi kuat

5. Herba mandian aura pula selepas keguguran boleh ke digunakan..?? sebab saya rasa badan saya selalu lenguh2 n rasa kurang segar..adakah ianya berpunca dr keguguran yang saya alami..

Herba mandian aura boleh juga digunakan oleh mereka yang eguguran. Eva rasa lemah n tak bertenaga kerana badan masih belum kuat – sama macam orang bersalin. Mesti Eva juga ada rasa sejuk-sejuk badan kan? Rasa sejuk-sejuk badan tu sama je dengan orang yang baru lepas bersalin. Kalau mandi dengan air suam, memang best jer..

Diharap tips diatas juga berguna untuk mereka yang juga mengalami keguguran seperti Eva.

Kak Faz

Penjagaan selepas keguguran by

{ 255 comments… read them below or add one }

Fazidah April 15, 2013 at 2:20 pm

Waalaikummussalam Puan Nadia,

Cuba beli pregnancy test dan buat ujian sendiri dulu.

Atau jumpa mak cik bidan untuk rasa perut ye..

Fazidah April 15, 2013 at 2:48 pm

Tapi sebaiknya adalah jumpa doktor untuk pengesahan sama ada puan masih hamil atau sebalinya. Doktor juga akan sahkan sama ada rahim puan perlu dicuci atau sebaliknya bergantung kepada sama ada masih ada darah / sisa janin yang tertinggal di dalam rahim.

Cuci rahim.. ada yang cakap sakit.

nani April 22, 2013 at 2:49 pm

salam kak,jumaat lalu saya telah memakan ubat pencuci rahim dan subuh itu telah keluar ketulan darah..selepas itu darah hnya keluar sedikit sahaja dan berwarna coklat..saya nak tanya adakah itu menandakan masih ada sisa janin yg trtngal?

roslin bt putin August 4, 2013 at 7:58 pm

Sya pernah keguguran kndungan 2 bln ank ke 4…tidak pergi bercuci..dn buat kerja rmh seperti biasa…sekarang sya sakit perut hingga ke punggang sudah 2 minggu..adakah kerna sya tdk bercuci..sakit perut itu berlaku…

Dila January 27, 2014 at 9:47 am

Assalamualaikum Kak Engku, Dila berminat dgn topik kehamilan..pertanyaan sy.. bagaimana nk mgetahui sama ada selepas D&C Rahim sy sudah bersih? kerana selepas 24.8.13 sy tidak mgunjungi semula klinik pakar…haid bulan 9-1 2014 masih lg keluar ketulan darah.. dan kadang2 sengal2 d pangkal rahim… apakah yg perlu sy lakukan utk mgurangkan kesakitan ini….

Leave a Comment

Current day month ye@r *

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: